søndag den 22. maj 2011

Ep. 1: Bambi



I første episode af SÅ ER DER TEGNEFILM PODCAST kigger Martin nærmere på Disneys Bambi. Der bliver snakket om karakterdesign og -animation, det akvarelagtige baggrundsdesign, og hvorfor sidste halvdel af filmen ikke fungerer nær så godt som første.

Har du forslag, kritik, ris eller ros, så skriv en kommentar nederst på blog-indlægget, eller skriv en email direkte til Martin.


Filmens titelskilt.
Den lange tracking sidelæns og ind i skoven er skabt med multiplankamera og tre-fire lag der bevæges individuelt, for at skabe illusionen af bevægelse. Dertil kommer sløringseffekter i både kameraets optik og i designet af hvert enkelt lag. Blu-rayen står så skarpt at man tydeligt kan se hvert enkelt lag, hvorved illusionen ryger. Multiplankameraet er også brugt andre steder i filmen - ovenikøbet mere overbevisende end her.
Alle karakterer er mere eller mindre antropomorfe og derfor ikonografisk designede, men der er stor forskel på deres udtryksmuligheder. Det hænger selvfølgelig sammen med deres funktion i filmen. Stampe og Uglen (se nedenfor) er langt mere antropomorfe og udtryksfulde end Bambi f.eks. fordi de to førstnævnte skal levere filmens humor, mens Bambi skal bibringe patos og indlevelse med sin uskyld og passivitet. 

Stampes ansigtsmimik og kropssprog er tydeligt menneskeliggjort i denne scene, hvor han irettesættes af sin mor. Bemærk også baggrundenes lethed og mangel på detaljer. De minder om japanske akvareller eller måske tegninger udført med oliekridt. Det er særligt tydeligt i tættere beskæringer, mens baggrunde og karakterer blender mere naturligt sammen i totaler og supertotaler.

I scenen hvor Bambi og publikum introduceres til engen udnyttes det minimalistiske baggrundsdesign fuldt ud.


Vi ser aldrig jægerne i Bambi; truslen fra mennesket bliver på den måde forstærket i publikums bevidsthed. Frygten blandt dådyrerne udtrykkes ved at ændre farverne og gøre dem mere stiliserede. "Det naturlige" forsvinder ud af filmen.


Andre scener dyrker også et mere stiliseret, ekspressionistisk udtryk. Her den voksne Bambis kamp mod en unavngiven, tilfældig rival. Karakterdesignet og baggrundene er tydeligt ændret for at signalere blodig alvor og mandlig aggression. Men det er gjort på filmens poetiske præmisser. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar