fredag den 23. september 2011

Ep. 10: Waking Sleeping Beauty


Episode 10 af SÅ ER DER TEGNEFILM PODCAST er en optakt til Disneys Løvernes konge som udkom på blu-ray tidligere på ugen. Jeg går bag om tegnebordene hos Disney og ser på den periode som Løvernes konge blev skabt i. Og det er den selvsamme periode som Don Hahn og Peter Schneiders dokumentarfilm Waking Sleeping Beauty handler om og afdækker.
       I podcasten tegnes der først et billede af perioden fra Walt Disneys død i 1966 og frem til 1984. Og dernæst af den efterfølgende periodes optur og efterfølgende nedtur, hvor Michael Eisner blev ansat som øverste chef for hele the Walt Disney Company, mens Jeffrey Katzenberg blev ansat som chef for film- og animationsafdelingen.
       Det er en meget kompleks filmhistorisk periode og brydningstid hos Disney. Men for at gøre det hele mere simpelt har jeg valgt at snakke om hovedpersonerne for Disneys succes og fiasko: Michael Eisner, Jeffrey Katzenberg og Roy Disney (Walts nevø). I tredje afdeling kommer jeg til to personer med mindst lige så stor indflydelse på såvel succes og fiasko (omend på en meget tragisk måde): Sangskriveren og det kreative unikum, Howard Ashman, og Disneys virksomhedsleder, Frank Wells.

Michael Eisner kæmpede mod såvel Jeffrey Katzenberg som Roy Disney om at blive Disneys ansigt udadtil og kransekagefiguren. Den magtkamp skabte en ødelæggende mistro og mistillid mellem de tre, men det satte sig spor overalt i firmaet. Eisner havde skabt sit såkaldte "high concept" i sin tid som kreativ topchef på Paramount Pictures og bl.a. ført George Lucas og Steven Spielberg sammen og været med til at skabe Jagten på den forsvundne skat (Raiders of the Lost Ark, 1981) — den første film om Indiana Jones.
Steven Spielberg, David Geffen og Jeffrey Katzenberg (nederst på billedet) gik efter Katzenbergs brud med Eisner og Disney hurtigt videre med deres eget projekt: DreamWorks SKG. Geffen og Katzenberg sås privat mens Katzenberg var chef hos Disney, og Geffen støbte angiveligt mange af kuglerne mod Michael Eisner og hjalp Katzenberg med at få positiv presse. Det var også Geffen der anbefalede, at Katzenberg ansatte Howard Ashman og Alan Menken som sangskrivere til Den lille havfrue. 


John Hahn & Peter Schneider
 Instruktøren bag Waking Sleeping Beauty hedder Don Hahn (til venstre); Peter Schneider er producer på filmen.
       Hahn og Schneider er begge gamle Disney-folk, hvilket selvfølgelig skinner igennem i filmens vinkling og dens behandling af emnet. Dokumentarens stil og metode forklarer d'herrer på dvd'ens ekstramateriale, men det helt primære udgangspunkt er Hahns personlige oplevelse som ansat som producer og instruktør hos Disney i perioden; Waking Sleeping Beauty breder dog hurtigt Hahns personlige oplevelser ud til en generel afdækning — der er aldrig tale om en subjektiv / ensidig / Michael Moore'ish dokumentar.
       Don Hahn var producer på bl.a. Skønheden og udyret (Beauty and the Beast, 1991), Løvernes konge (The Lion King, 1994), Klokkeren fra Notre Dame (The Hunchback of Notre Dame, 1996), Kejserens nye flip (The Emperor's New Groove, 2000) og Atlantis — det forsvundne rige (Atlantis: The Lost Empire, 2001). Siden Waking Sleeping Beauty har han desuden produceret en god håndfuld dokumentarfilm.
       Peter Schneider blev hyret til at være Roy Disneys højre hånd i tegnefilmafdelingen. Han kom fra teatret, og hans første og måske også væsentligste input til Disneys tegnefilm var at han stillede en masse dumme spørgsmål og herigennem genopfandt — forfinede, kunne man sige — arbejdsgangen på en tegnefilm. Han lod sig kraftigt inspirere af arbejdsopdelingen og samarbejdet fra teaterverdenen og overførte den med succes til tegnefilmen. (For mere info desangående skal man lytte til interviewet med Schneider og Hahn i SPEAKING OF ANIMATION-podcasten, se nedenfor.) Schneider var fødselshjælper på Roger Rabbit, Den lille havfrue (The Little Mermaid, 1989), Skønheden og udyret, Aladdin (1992) og Løvernes konge.


Læs videre: DISNEYWAR
I podcasten anbefaler jeg at man fortsætter studiet af denne tumultagtige periode i James B. Stewarts 600-sider-lange Disneywar udgivet af Simon & Schuster i 2006. Hvor Waking Sleeping Beauty begrænser sig til at kigge på optursperioden 1984-1994, så udgør denne periode kun de først 187 sider af Disneywar — Stewart fortsætter med en solid og omfattende gennemgang af nedtursperioden.
       Bogen er både tør og upersonlig, men den virker til gengæld også både troværdig, grundig og omfangsrig. Stewart uddyber en lang række af de pointer, som Don Hahn og Peter Schneider blot nævner i en bisætning, men som faktisk er en kolossalt vigtige for Disneys udvikling.
       Hahn og Schneider interesserer sig mest for tegnefilmsafdelingen i Waking Sleeping Beauty, men Stewart kommer meget grundigere rundt om problemerne med f.eks. Taran og den magiske gryde (The Black Cauldron, 1985) og Hvem snørede Roger Rabbit? (Who Framed Roger Rabbit?, 1988).

LYT VIDERE: SPEAKING OF ANIMATION
Don Hahn og Peter Schneider har garanteret givet masser af interviews for at promote Waking Sleeping Beauty, men podcasten SPEAKING OF ANIMATION's interview med dem er særligt fremragende, fordi Peter Schneider faktisk får taletid til at fortælle sin historie hos Disney. Herigennem finder man ud af hvad hans anpart i filmen er og hvilken betydning han reelt har haft for Disneys renæssance.
       Lyt til SPEAKING OF ANIMATION-podcasten her og tjek den lille promo ud her:




Næste episode
SÅ ER DER TEGNEFILM PODCAST vender tilbage søndag d. 9. oktober med en anmeldelse og analyse af Løvernes konge. Hakuna matata!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar