fredag den 13. januar 2012

Ep. 18: Chico & Rita



Så skal vi se 2011's vinder af The European Film Award for bedste animationsfilm, Chico & Rita (2010). Denne spanske tegnefilm er instrueret af makkerparret Fernando Trueba og Javier Marsical og handler om kærlighed mellem mennesker og kærlighed til musikken.
       Filmen tager sit udgangspunkt på Cuba før 2. verdenskrig, hvor vi følger Chico, der er en ung pianist der prøver at få en rigtig karriere op at stå ved at spille på natklubber og barer, og så Rita, der er en sexet og succesrig sangerinde. De to føres sammen, men filmen starter faktisk først sådan rigtig op, når de skilles ad næste morgen. Chico & Rita er nemlig et romantisk drama, der dyrker længslen efter kærlighed og at finde den eneste ene.
       Som det fremgår af podcasten er jeg ikke imponeret af Chico & Rita. Filmen har bestemt sin latinamerikanske charme, og den grundlæggende idé med parallellen mellem kærlighed og musik — med den årtier-lange musikalske rejse som omdrejningspunktet — er superfed. Men som tegnefilm er det en rædsom oplevelse. Havde de blot lavet det som live-action eller gået all-in og lavet det som en traditionel, håndtegnet tegnefilm, så havde resultatet været meget bedre. Forhåbentligt bliver de to andre tegnefilm der var nomineret til The European Film Award (Le Chat du Rabbin og Une Vie de Chat) tilgængelige på dansk eller engelsk dvd / blu-ray i løbet af foråret, så vi kan sammenligne.


I podcasten kommer jeg ind på følgende aspekter ved filmen:
  • Rotoscoping som animationsmetode
  • Karakterdesign
  • Baggrundsdesign
  • Musikken
  • Blu-rayens ekstramateriale 
    Mange tak til Jeanne Thames for at levere de engelske speaks til podcasten.

    Rotoscoping
    Rotoscoping er en særlig animationsmetode som går ud på at animatoren tegner f.eks. en karakters bevægelser af 1:1 fra realfilmoptagelser. I den tidlige tegnefilmhistorie var det tanken at det ville bibringe bevægelserne en form for troværdighed. F.eks. er Koko the Clown i Max Fleischers Out of the Inkwell-serie fra 1910'erne animeret efter rotoscoping princippet.
           Senere er det blevet mindre velanset at benytte rotoscoping. Hos Disney og Pixar ser man det tilsyneladende som en nedgradering af animationsarbejdet og en desavouering af animatorers kunstneriske evner — så meget at de to studier i visse af deres tegnefilm i rulleteksterne har inkluderet en passus om at "denne animationsfilm er lavet uden brug af referencemateriale" eller lignende. Pixar har den officielle holdning at en tegnefilm og animation som sådan ikke har brug for realisme, men troværdighed.
           Problemet med 1:1-rotoscoping som metode er at bevægelserne muligvis bliver meget realistiske og virkelighedsnære og så tæt på realfilmen som muligt, men at det faktum at de er tegnede (håndtegnede eller på computer) til gengæld også får dem til at se meget mystiske og tegnefilms-urealistiske ud. Som seer bliver det en mere fremmedgørende oplevelse snarere end en mere virkelighedsnær oplevelse.
          Af andre berømte eller berygtede rotoscoping-animationsfilm kan nævnes Ralph Bakshis udgave af Lord of the Rings (1978, billedet til venstre) med dens totale sammenblanding af realfilm og tegnefilm, og så også Richard Linklaters syretripsfilm A Scanner Darkly (2006, billedet til højre). Særligt den sidste film er et glimrende eksempel på hvor fremmedgørende rotoscoping-animation kan føles.


    Her er så et eksempel på rotoscopingen i Chico & Rita, som er så tåkrummende revy-agtige. Enhver anden tegnefilm havde grebet opgaven mere kreativt an med squash-and-stretch, anticipation-action-reaction og andre overdrivelser:

    Filmens mest spændende, mest sprælske, mest tegnefilmsagtige sekvens varer et minut og er placeret lige i midten af filmen. Her drømmer Chico om New York:


    Karakterdesign
    Chico & Ritas karakterdesign er groft og grafisk på den dér tegneserieagtige måde, som en blanding af en gammel Tintin-tegneserie hvor hvert panel er blæst op i overstørrelse (øverst) og et Roy Lichtenstein-maleri (nederst). Selv om Chico & Rita ved nærmere eftertanke ikke kan måle sig med hverken det ene eller det andet.

    I denne scene fra Chico & Rita har Chico opsøgt Rita i håbet om at vinde hende tilbage. Da scenen starter gemmer han sig bag en skærm og senere prøver han at "overfalde" hende for at få et kys ud af hende, men hun vrister sig fri. Scenen ender med at Chico går, og Rita bryder ud i gråd ved spejlet.
           Nu er kunsten at spotte disse følelser i det kolde, minimalistiske karakterdesign og rotoscoping-animationen. Held og lykke...


    Baggrundsdesign
    Chico & Rita byder på detaljerede baggrunde fra datidens Cuba og New York. Det grafiske, tegneserieagtige præg med de sorte streger etc. går igen i baggrundsdesignet. Også her finder rotoscoping vejen ind i Chico & Rita — og igen på den dér mærkelige realistiske måde, hvor man har tegnet helt præcist af efter et foto, men så lægger en grov, urealistisk stil ned over realismen:


    Næste episode af TEGNEFILMPODCASTEN
    TEGNEFILMPODCASTEN er tilbage søndag d. 29. januar med et kig på Studio Ghiblis nyeste tegnefilm, Arriettys hemmelige verden. Den havde premiere 1. juledag i danske biografer, men jeg har set den på engelsk blu-ray, som er ude allerede nu (men altså uden danske tekster og dansk tale).


    Ingen kommentarer:

    Send en kommentar