lørdag den 4. juni 2011

Ep. 2: Summer Wars



Mamoru Hosodas episke anime Summer Wars (2009) er udkommet på blu-ray i en dobbeltpakke med The Girl Who Leapt Through Time (2006). Hosoda selv er blevet udnævnt til sin generations store anime-instruktør, der kan følge efter gamle mestre som Hayao Miyazaki, Satoshi Kon og Mamoru Oshii. Det er Summer Wars i hvert fald et glimrende bevis på.
     I episode 2 af SÅ ER DER TEGNEFILM PODCAST kigger Martin nærmere på karakterdesign og -animation af hovedpersonen Kenji og den 90-årige oldemor Saeke. Derudover sammenlignes baggrundsdesigns og animationsstil i filmens virkelighed med dem i den virtuelle verden, Oz. Førstnævnte er hyperrealistisk — sidstnævnte er overrumplende og en ren wow!-oplevelse.
     Det er smukt og episk; Summer Wars er en født anime-klassiker.

Blu-ray
Blu-ray-boksen med Summer Wars og The Girl Who Leapt Through Time er udgivet af Manga Entertainment UK. Begge film har japansk og engelsk lydspor, og begge er forsynet med engelske undertekster. Bemærk dog at det er den japanske dialog der er oversat i underteksterne, hvilket betyder at underteksterne ikke stemmer 100% overens med det engelske lydspor.


Frame grabs

Realisme i animationen af baggrunde, skyggelægning og karakterer. Toget bremser kort op og bussen snor sig vej gennem skoven. Med dette tekniske overskud og kælen for detaljerne får Mamoru Hosoda fra start af Summer Wars til at se ud som en storfilm.









Baggrundene i og omkring Saekes gamle hus emmer af traditioner og historie. De er smukt og fotorealistisk udført i naturens jordfarver. Senere samme aften forvandler det store hus sig til en labyrint af supertotaler for Kenji. Husets design og arkitektur et symbol på og et varsel om familien Jinnouchis egen storhed.







Sammenlign de realistiske baggrunde med de Apple-hvide baggrunde i den virtuelle verden, Oz. Da virussen "Love Machine" slår til ophæver den alle regler både i Oz men også i tegnefilmen - det betyder at både karakterdesign og baggrundsdesign kan forvandle sig (læs: smadres / animeres). Karakter- og baggrundsdesign er som regel meget fasttømrede elementer og ikke animérbare i tegnefilm - i "Love Machine"-Oz kan alt dog lade sig gøre. Den udstrakte brug af metamorfose-animation i de voldsomme slåskampe og last-minute-rescue-scenerne gør bare Summer Wars så meget mere medrivende og episk.






King Kazuma i kamp med "Love Machine"-virussen. Læg mærke til de røde streger i karakterdesignet og hvordan "Love Machine" påvirker karakterdesignet så alle avatars udstyres med den uhyggelige, abstrakte mund. De 2 nederste frames viser, hvordan der skabes action og overrumplende fart henholdsvis i form af CGI-animerede baggrunde (nederst) og i den "slørede" karakteranimation tilført små røde fartstriber (næstnederst).


  







Også i den virkelige verden i Summer Wars benyttes overdrevne animationer - her dog for at tilføre humor. Øverste 3 frames: Natsukis grandfætter, der går amok i squash-and-stretch-effekter over Natsuki tilsyneladende har fået sin første kæreste uden at han har godkendt ham. Nederste 4 frames: Forskellige overdrevne ansigtsudtryk hos Kenji, hvor den ellers så realistiske stil sættes ud af kraft. Interessant er det at bemærke at man stadig identificerer sig med Kenji på trods af de manga-lignende "special effects".



Summer Wars benytter sig af udstrakt brug af smukke, symmetriske indstillinger. Mest tydeligt er de symmetriske iscenesættelser af 90-år-gamle Saeke. Symmetrien tilfører scenerne en ekstra episk storhed der koncentreres om den karakter der sidder i billedets centrum - bemærk dog den store forskel i beskæringen af øverste frame og nederste frame: Øverst styres scenen og scenens opmærksomhed uden forbehold af den gamle Saeke i halvnær - nederst sidder Kenji (og Natsuki) i en total med alles opmærksomhed rettes med sig, men uden at styre noget som helst.


  

I filmens andel halvdel åbnes de store skydedøre op på vid gab, så karaktererne og vi seere får direkte adgang til naturen og verden udenfor. Her ligger der en god portion symbolik - især hvis man egner de store computerskærme der står i forgrunden med. I visse indstillinger (se det øverste eksempel) kan man ligefrem tale om dybden i framen bevidst fjernes, når forgrund og baggrunden (i form af huset med familien/traditionerne og naturen/verden udenfor) smelter helt sammen.




Links
Jonathan Clements' artikel "Christmas in August" på MangaUK's blog sætter et andet og mere japansk perspektiv på Summer Wars. Blandt andet kommenterer Clements på karakterdesignet af Wabisuke. Han forklarer hvorfra det komplicerede kortspil Hanafude kommer fra og hvad det går ud på. Og til sidst argumenterer han for hvorfor Summer Wars nok kommer til at blive den helt store anime-klassiker, der kan samle familien foran tv'et.

Et andet perspektiv finder man i den 5-minutter-lange reklame-anime for Louis Vuitton, Superflat Monogram (2003). Filmen er instrueret af Mamoru Hosoda og designet af Takashi Murakami. Selv om Murakami ikke designer på Summer Wars er det alligevel ret tydeligt at Hosoda har lånt / stjålet / følt sig inspireret til at genbruge det gamle design til den virtuelle verden, Oz. 
     Hosoda selv benægter hårdnakket at der skulle være nogen relationer mellem de to designs (og for den sags skyld også at der skulle være nogen forbindelse mellem Oz i Summer Wars og i The Wonderful Wizard of Oz) - men døm selv: 

2 kommentarer:

  1. Tak for endnu en interessant episode og jeg glæder mig til at se hvilke perler du hiver frem i anime-episoden, næste gang.

    Som jeg har sagt før, så er jeg også fan af Mamoru Hosoda. Jeg syntes at Girl who Leapt Through Time er et sandt mesterværk og jeg jeg var lidt skuffet over Summer Wars. Mest på grund af net-tingen, som jeg syntes er tåbelig, men jeg fandt dog stadig filmen rigtig god som helhed.

    Venter spændt på næste show.

    SvarSlet
  2. Hej Karsten,

    Tak for hilsnen. Jeg kommer nok til at vende tilbage til GWLTT på et eller andet tidspunkt, kan jeg høre. :) Når man læser rundt omkring på nettet er den jo vanvittig populær, og den ER superfed - lige indtil vi får den dér scene der skal trække tæppet væk under os (ingen spoilers her); den kamel har jeg sgu svært ved at sluge. Jeg synes den ødelægger resten af den fine film.

    Forresten så jeg live action-udgaven af den fornylig. TIME TRAVELLER hedder den, og den var jeg til gengæld noget mindre imponeret af. Anime'en er langt bedre.

    SvarSlet