søndag den 1. januar 2012

Ep. 17: Redline



SÅ ER DER TEGNEFILM PODCAST har skiftet navn til det lidt mere mundrette TEGNEFILMPODCASTEN pr. 1. januar 2012 — fra og med episode 17. I den forbindelse er bloggen her også shinet lidt op, men indholdet er det samme.
       Og netop episode 17 kommer til at handle om Katushito Ishii og Takeshi Koikes action-anime, Redline (2009), som er en sci-fi-racer-væddeløbsfilm som foregår langt ude i fremtiden i de mest toptunede og syrede køretøjer. Det er Mario Kart på syre, det er Ud og køre med de skøre med Darth Vader i spidsen. Og det hele instrueret af Quentin Tarantino.
       I podcasten kommer jeg ind på Ishii & Koikes fingeraftryk på Redline og de mange referencer som er indbygget i filmens plot, karakterer og stil. Der bliver også plads til at gå i dybden med karakterdesign og animationen af særligt hovedpersonen, racerkøreren J.P. Jeg snakker også om brugen af baggrundsdesign — som en ekstra iscenesættelse af karaktererne og som det der åbner filmen og dens univers op for seeren. Konklusionen er at Redline næppe er for alle anime-fans, men rummer så mange finurlige detailer at tegnefilmen sagtens kan gå hen og blive en kultklassiker.
       Tjek filmen ud hos Laserdisken.

Golden Globe, Oscar og European Film Awards 2011
Som nævnt i podcasten er der ikke så meget at glæde sig over ved årets Golden Globe-prisuddeling, hvis man elsker gammeldags håndtegnede tegnefilm. Og da Golden Globe-nomineringerne jo notorisk har en vis afsmitning / indflydelse på Oscar-nomineringerne så ser det faktisk ret skidt ud.
       Følgende CGI / mocap'pede (mo' crap!) film — den ene værre end den anden — er nomineret til en Golden Globe i kategorien "Best Animated Feature Film":
  • The Adventures of Tintin (Alle elsker abemanden Andy Serkis)
  • Arthur Christmas (Aardman opgiver Walter & Trofast og modellervoksen, suk)
  • Cars 2 (Pixars første bommert)
  • Puss in Boots (Shrek var forfærdelig; her er første spin-off-film)
  • Rango (Johnny Depp er et firben)
Golden Globe-showet finder sted søndag d. 15. januar. Oscar-nomineringerne offentliggøres tirsdag d. 24. januar. Oscar-showet finder sted søndag d. 26. februar. Stay tuned!


       Til gengæld var der mere positive ting at sige om de nominerede ved European Film Awards d. 3. december 2011. Her var kun tre film nomineret i kategorien, "Animated Feature Film" og alle tre var håndtegnede animationsfilm:
  • Le chat du rabbin (instrueret af Antoine Delesvaux og Joann Sfar)
  • Une vie de chat (instrueret af Jean-Loup Felicioli og Alain Gagnol)
  • Chico & Rita (vinder af prisen og emnet for TEGNEFILMPODCAST ep. 18, instrueret af Tono Errando, Javier Mariscal og Fernando Trueba) 



Koike & Ishiis bagkatalog
Takeshi Koike og Katsuhito Ishii er ikke rigtig kendt for noget på højde med Redline. De instruerede sammen OVA'en Trava: Fist Planet (2003), og hovedpersonerne fra denne, Trava og Shinkai, optræder også i Redline — ligesom universet, den overordnede stil og karakterdesignet peger fremad mod Redline. Se første episode (af ialt fire) af Trava: Fist Planet lige her.






Takeshi Koike har også instrueret kortfilmen "World Record" til The Animatrix (2003). Læg mærke til det særegne, skæve design og den tydelige squash-and-stretch-animation, der minder mere om amerikanske tegneserier / superhelte-tegnefilm på tv end klassisk anime.




Katushito Ishii har desuden være karakterdesigner på anime-segmentet i Quentin Tarantinos Kill Bill Vol. 1.




Syret karakterdesign & bildesign i Redline
Det er oplagt at biler og karakterer afspejler hinanden, men i Redline tager Ishii og Koike konsekvensen af denne floskel og overdriver så resultatet bliver skævt, sjovt og ironisk. Her f.eks. Sonoshee McLaren og hendes bil, der er som modelleret efter hendes torso.



Udviklingen i designet af f.eks. hovedpersonen J.P. afspejler også fartens indflydelse. Her er farten — det at bevæge sig — målet i sig selv. At opnå stor fart fører til sejr, men det fører også til en bogstavelig ændring af personen J.P., både hvad angår udseende men også hans indre). Dermed bliver Redline den ultimative "film" (levende billeder, movie) hvor man netop har mulighed for at vise ting i bevægelse, modsat et fotografi. Men i et par afgørende scener hæver Redline sig op over filmmediet — når den eksplosive fart squash-and-stretch'er J.P. — og udnytter tegnefilmens muligheder for at transformere og ændre karaktererne. Det er her den ultimative frihed, sejren, ligger i Redline.

J.P. uden for racerbanen og billøbet.

J.P. i bilen under billøbet: Framingen ændres markant, karakterdesignet ligeså.

J.P. squash-and-stretch'es efter nitrogenkapslen er kastet i bilmotoren.



Baggrundsdesign, restaurant Oasis
Baggrundsdesignet komplementerer karakterdesignet i scenen på restaurant Oasis. Visse indstillinger er ovenikøbet subjektive POV-skud, så man får tanken, er baggrunden udtryk hvordan seeren (det subjektive POV) ser den person som er i framen?




Universet udvides
Redline føles i det hele taget som sidste kapitel i en lang episk saga med et væld af karakterer med hver deres eget "univers" eller i det mindste baggrundshistorie. Men baggrundsdesignet er også med til at udvide filmens univers; detaljegraden i f.eks. pre-credit-scenen minder om det visuelle rod og gejl som man finder i Ridley Scotts Blade Runner (1982), og den detaljegrad og den mulighed for at gå på opdagelse i universet, er det som gør en kultklassiker. Og det har Redline potentiale til.



Næste episode
TEGNEFILMPODCASTEN er tilbage søndag d. 15. januar med episode 18 om Chico & Rita (2010), der vandt prisen for årets bedste animationsfilm ved European Film Awards i Berlin, december 2011. Filmen er allerede nu ude på engelsk blu-ray; se mere hos Laserdisken.

    2 kommentarer:

    1. Endnu en interessant anmeldelse fra din side :)

      Lad mig anbefale nogle af Satoshi Kon's anime-film. Perfect Blue og Paprika er især fantastiske.

      SvarSlet
    2. Hej Rasmus,

      Tak for hilsnen og rosen! Jeg er meget glad for Satoshi Kon — især Perfect Blue. En Satoshi Kon-kavalkade i podcasten lyder som plan... :)

      Dbh. Martin

      SvarSlet