lørdag den 1. december 2012

Ep. 38: Hjælp! Jeg er en fisk



TEGNEFILMPODCASTEN blænder op for tredje og sidste del i temaserien om kommerciel dansk tegnefilm med særligt fokus på det danske animationsstudie A.Film. I ep. 36 handlede det om opstarten med Peter Madsen og Jeffrey Varabs Valhalla (1986). I ep. 37 handlede det om A.Films svendestykke Jungledyret Hugo (1993). Og nu er turen kommet til kronen på værket — den dyreste og flotteste tegnefilm i dansk filmhistorie, Hjælp! Jeg er en fisk (2000).

       Det er en rigtig eventyrfilm der læner sig op ad amerikanske forbilleder som Disney og Steven Spielberg, men som også har sin egen danske ånd over sig i form af de tre hovedpersoner, Svip, Stella og Plum, der bliver forvandlet til havdyr og skal finde en modgift inden 48 timer, hvis de ikke vil forblive havdyr. Samtidig har filmen et miljøbevidst budskab.
       Det og meget mere kan du høre om i denne episode af TEGNEFILMPODCASTEN, hvor jeg interviewer A.Films CEO og executive producer, Anders Mastrup, og animator og manuskriptforfatter Karsten Kiilerich.
       Så derfor ser indholdet af ep. 38 af TEGNEFILMPODCASTEN sådan ud:


  • 00:00 Intro.
  • 06:15 Anmeldelser: Ninja Scroll og Puella Magi Madoka Magica.
  • 15:04 Interview med Anders Mastrup del 1:
  • A.Films udvikling frem til år 2000 + finansiering og produktion af Hjælp! Jeg er en fisk.
  • 25:19 Interview med Anders Mastrup del 2:
  • Tiden efter år 2000 + introduktion af computeranimation + computeranimation vs. håndtegnet tegnefilm.
  • 36:43 Interview med Karsten Kiilerich del 1:
  • Tiden med Valhalla + Præproduktion af Hjælp! Jeg er en fisk + inspiration.
  • 54:55 Interview med Karsten Kiilerich del 2:
  • Karakterdesign, baggrundsdesign og animation + temaet + computeranimation vs. håndtegnet tegnefilm.
  • 1:11:36 Hjælp! Jeg er en fisk dvd fra Egmont.
  • 1:15:02 Outro + næste episode af TEGNEFILMPODCASTEN.




Læs mere om Hjælp! Jeg er en fisk her:



Blu-ray-anmeldelser
  • Ninja Scroll udsendt af Manga Entertainment UK d. 26. november 2012.
  • Puella Magi Madoka Magica udsendt af Manga Entertainment UK d. 29. oktober 2012.
"Der er masser af splatter og patter til at tilfredsstille husarerne, men der er også masser af fed og velanimeret ninja-action og en roadmovie med både ydre og indre rejse og hele pivtøjet."

"Masser af girlpower, teenagetøsedrama og den dér indadvendte tvivl og nagen som japansk anime er perfekt til at formidle. Er man ydermere til action og kampe med magiske spells, der er overvældende og eksperimenterende animeret med alt fra cut-outs, over syrede mønstre til ekspressionistisk skyggeteater, så er Magiske Madoka også leveringsdygtig." 

Interview med Anders Mastrup
Vi snakker om følgende film fra A.Film i interviewet: Terkel i knibe (2004), Den grimme ælling og mig (2006) samt tv-serien Animated Tales of the World (2000).




Interview med Karsten Kiilerich
Vi snakker om baggrundsdesigneren Matthias Lechners design i Hjælp! Jeg er en fisk. F.eks. disse baggrunde som er lånt fra Lechners eget website, http://www.matthiaslechner.com/help-im-a-fish.html, og sammenholdt med framegrabs fra filmen:





Karsten fortæller i interviewet at Matthias Lechner lod sig inspirere af den amerikanske maler, Edward Hopper, i arbejdet på Hjælp! Jeg er en fisk. Nedenunder: Hoppers mest berømte maleri, Night Hawks (1942). Og nedenunder igen: The Lighthouse at Two Lights (1929), et andet Hopper-maleri, hvor det gyldne lys er brugt til at skabe nostalgisk idyl.
Farvepaletten på de nederste to billeder fra Hjælp! Jeg er en fisk har denne her gyldne toning, som om filmens første minutter er ren "magic hour", solnedgangsstemning. Læg også mærke til den dybe, kontrastfulde lyssætning — på både Hoppers malerier og i de to framegrabs fra filmen.

Hjælp! Jeg er en fisk har premiere i 2000 hvor også Disneys Atlantis (et andet undervandseventyr) og den første Harry Potter-film har premiere (et andet eventyr med magi og børn i hovedrollerne).

Følgende animationsfilm har premiere i årene efter men læner sig kraftigt op ad Hjælp! Jeg er en fisk hvad angår plot og karakterdesign.
Er det mon hajen fra Find Nemo (2003)?
Og er det her mon hajen fra Shark Tale (2004)?

Computergrafik blev indført i flere sekvenser for at skabe det som ikke ville kunne lade sig gøre med håndtegnet animation. F.eks. i introsekvensen med de kæmpestore stimer af fisk og i det stemningsfulde lysindfald som er gennemgående i filmen:

Computeranimation har også skabt de store, mekaniske tandhjul i Joes sang senere i filmen:

Og samtidig er computeranimerede bølger blevet brugt som rotoscope-referencemateriale. Animatoren har skabt bølger først med computer og dernæst tegnet ovenpå dem, så det endelige resultat stadig har det håndtegnede look og feel over sig:

Som nævnt i interviewet, så er et vigtigt tema at fiskene overtager menneskenes dårligdomme, når de indtager forvandlingsmiksturen, hvilket også afspejles i de industrielle baggrundsdesigns som vi først ser over vandet hos professoren, og som senere dukker op under vandet også (nederst):

Scenen hvor Svip, Stella og Plum ankommer til det gamle skibsvrag er et rigtig godt eksempel på det komplekse layout, og at undervandsverdenen ikke er mere simpel end ovenvandet, men at med det rette design, lyssætning og layout kan få det til at se magisk og storslået ud:


Næste episode af TEGNEFILMPODCASTEN
Når ep. 39 af TEGNEFILMPODCASTEN lægges online, er det næsten jul. Og hvad er mere passende end at runde året af en stribe julekortfilm fra Disney. Anders Ands julefavoritter er netop udkommet i lækker 1080p-kvalitet på blu-ray, og den kigger jeg nærmere på. Derudover selvfølgelig også anmeldelser af de sidste nye tegnefilm på dansk blu-ray — og måske sidste-øjebliks-inspiration til julegaveindkøbene, hvem ved?
       Ep. 39 af TEGNEFILMPODCASTEN er online og klar til download søndag d. 16. december.
       På genhør!

  

2 kommentarer:

  1. Faktisk blev fisken, søstjernen og vandmanden for første gang præsenteret af Stefan Fjeldmark til et kursus til vores rentegnere og mellemtegnere på Swan Film mens vi arbejdede på Quark serien ca. slutningen af 1986, som øvelse i hvordan forskellige former bevæger sig på forskellig måde. Han foreslå at bruge dem som figurer i en langfilm allerede da vi lige havde etableret vores egen firma A. Film i 1988.

    Sammenligning med Shark Tale er i den grad ironisk, da vores film blev udgivet på DVD i USA med titlen "A Fish Tale" med en slatten computergenereret omslag i stil med Shark Tale... (se her).

    SvarSlet
  2. Jeg er bestemt enig i det du siger om Puella Magi Madoka Magica (på trods af din udtale af navnet) :)

    Manuskriptforfatteren, Urobuchi Gen, stod også bag romanserien Fate/Zero, som fik en anime sidste efterår. Givet dens popularitet i vesten samt at rettighedshaverne er de samme (ie. Aniplex), kan du være sikker på at Manga vil få fat i den og udgive den inden året er omme, så den kan vel også få en mini-anmeldelse til den tid.

    Og glem nu ikke den Satoshi Kon-kavalkade ;)

    SvarSlet