lørdag den 9. marts 2013

Ep. 42: Peter Pan



Peter Pan blev Disneys 14. tegnede klassiker. Den er selvfølgelig baseret på J.M. Barries teaterstykke som havde premiere i 1904 og som tager udgangspunkt i upper-middle class familie i Victoria-tidens London. Barries teaterstykke såvel som Disneys tegnefilm handler om at bevare barnesindet og fantasien og ens kreative sans, selv om man bliver voksen.
       Peter Pan blev som tegnefilm produceret efter en tid med krig i verden og med krig på de interne fronter i Disney-studierne — der havde været økonomisk smalhals og samtidig havde tegnere og animatorer gjort oprør over det de så som Walts tyranni. I denne episode af TEGNEFILMPODCASTEN kan du høre om netop denne tumultagtige periode i Disney-studiernes historie, om de store animatorer der skabte Peter Pan samt om den nye 1950er-minimalistiske stil der også fik indflydelse på Disneys tegnefilm. Jeg interviewer animationsinstruktør og Disney-ekspert, Hans Perk, og til sidst i podcasten dykker jeg ned i den mere symbolske brug af karakterdesign, animation og baggrundsdesign, der hæver Peter Pan op på et højere og mere avanceret plan i forhold til så mange andre Disney-tegnefilm i 1950erne.
       Derfor ser episode 42 af TEGNEFILMPODCASTEN ud som følger:

  • 00:00 Intro
  • 04:52 Blu-ray-anmeldelse: Klassikeren Peter Plys (1977)
  • 08:42 Peter Pan-interview med Hans Perk: Intro + præproduktion + Disney under 2. Verdenskrig + strejken i 1941
  • 21:34 Peter Pan-interview fort.: Package-film + Mary Blair
  • 28:00 Peter Pan-interview fort.: 3 instruktører + de store animatorer + live-action-materiale
  • 40:27 Peter Pan-interview fort.: UPA og animeret minimalisme + indflydelsen på Disney
  • 49:07 Peter Pan: Karakterdesign og symbolik i Wendy og Kaptajn Klo
  • 59:01 Peter Pan: Layout og animation af skygger + udvikling i baggrundsdesign
  • 1:07:08 Outro + næste episode af TEGNEFILMPODCASTEN

Hans Perk — kort fortalt
Dansk-hollænderen Hans Perk er normalt bosiddende i USA, hvor han tager sig af A.Films amerikanske afdeling. Men han har også sin egen blog, hvor han dyrker sin store passion, Disneys tegnefilm. Hans er en stor Disney-samler og han har bl.a. lagt scans af interne Disney-dokumenter ud på sin blog, hvor man kan se hvem der har animeret hvilke scener og indstillinger i den enkelte tegnefilm. Læs mere og se det hele på A.Film i LA-bloggen her.
       Læs også mere om Hans Perks imponerende karriere på Dansk tegnefilms historie her.
       Hans Perk har f.eks. arbejdet sammen med det store danske animations-pioner Børge Ring på den Oscar-vindende kortfilm "Anna og Bella" (1985):

     

I interviewet fortæller Hans Perk også, at han netop har haft premiere i Holland på preschool-filmen Miffy the Movie. Senere følger Japan. Her er filmens trailer:



Og så er Hans som nævnt også i gang med at klippe Olsen banden på dybt vand som har premiere i efterårsferien. Her er endnu ingen trailer eller poster er vist released. Kun dette still:
Olsen banden på dybt vand (2013)

Kreative kræfter på Peter Pan
I podcasten nævner Hans Perk følgende Disney-kunstnere:
       David Hall var blandt dem der først lavede konceptteginger, malerier og skitser til Peter Pan, før 2. Verdenskrig kom til USA i december 1941:

David Halls koncepttegninger til Peter Pan.
Bill Pete var én af de medarbejdere som havde deltaget i strejken hos Disney, og som blev taget til nåde af Walt. Han lavede storyboards til Peter Pan; her er han igang med Dumbo:
Bill Pete
Mary Blair leverede koncepttegninger og visuelle ideer til Disney i slutningen af 1940erne og op i 1950erne; hun blev den vigtigste stilistiske inspiration i perioden. Læg mærke til det flade design, de spændende farver. Walt elskede det, og bad sine medarbejdere om at bruge så mange af hendes ideer som muligt — samtidig med at tegnerne og animatorerne også skulle fortsætte den realistiske streg og animation.
       Her er nogle af Blairs koncepttegninger til Peter Pan:


Mary Blairs stilserede koncepttegninger.

Wilfred Jackson, Hamilton Luske og Clyde Geronimi instruerede hver deres segment i Peter Pan, henholdsvis scenerne i London, scenerne på Ønskeøen og scenerne på sørøverskibet.
Walt og Wilfred Jackson (til højre)
Walt og Ham Luske (i midten)
Clyde Geronimi

Milt Kahl (til højre) var chefdesigner på Wendy, Peter Pan og drengene, og han stod også for den realistiske animation af særligt Wendy sammen med Marc Davis (til venstre). På de to fotos bliver begge animatorer kigget over skulderen af Kathryn Beaumont, der lagde stemme til både Alice i Alice i eventyrland og Wendy i Peter Pan. Beaumont spillede også rollerne i liveaction-referencematerialet til begge tegnefilm.


Udover Wendy i Peter Pan så har Marc Davis også animeret bl.a. Cruella de Vil i 101 dalmatinere (1961) og Prinsesse Aurora i Tornerose (1959).



Ollie Johnston og Frank Thomas har animeret henholdsvis Mr. Smisk og Kaptajn Klo i Peter Pan. Frank Thomas har tidligere stået bag den mere tilbageholdte animation af den onde stedmoder i Askepot (1950) og Hjerter Dame i Alice i eventyrland (1951). I Mickey Mouse-kortfilmen "The Pointer" (1939) er det ligeledes Frank Thomas der har animeret scenen, hvor Mickey finder ud af at det er en bjørn der går bag ham...



UPA
UPA er en forkortelse for United Productions of America, og de producerede tegnefilm, der var langt fra Disneys idealiserede realisme. UPA's stil var minimalistisk og stiliseret i filmene om f.eks. Mr. Magoo. I 1950 vandt de Oscaren for bedste animerede kortfilm for næsen af blandt andre Disney — UPA's film hed "Gerald McBoing Boing". UPA turde også eksperimentere med f.eks. en tegnefilmudgave af Edgar Allan Poe's gotiske novelle, "The Tell-Tale Heart" (1953):






Disney søgte henimod det stiliserede og eksperimenterende udtryk i kortfilm som f.eks. "Melody" og "Tooth, Whistle, Plunk and Boom" (begge 1953 og begge instrueret af den uortodokse Ward Kimball). Men det var ikke med Walts gode vilje...




Disneys reklameafdeling benyttede sig også af en noget mere "speciel" stil. Her f.eks. en bilreklame med en meget stiliseret Mickey Mouse, og en reklame for Peter Pan Peanut Butter:



Mest stiliseret blev Disney dog i Tornerose, hvor Eyvind Earles design og stil satte et afgørende præg på den færdige film. Her er fire af Earles koncepttegninger:





Også danskeren Kay Nielsen arbejdede på det visuelle design til Tornerose:



Framegrabs fra Peter Pan

Wendy og Mrs. Darlings karakterdesign og animationen af de to minder meget hinanden:


Det samme er tilfældet med Mr. Darling og Kaptajn Klo:


Forældrenes skygger er lås 100% til deres ejermænd, mens Michael og Johns skygger leger frigjorte på væggen:



Da Mrs. Darling siger godnat til Wendy, sker der noget i scenen og inden i hende, som kommer til udtryk i den frigjorte skygge på væggen:


Baggrundsdesignet på Ønskeøen ændrer sig i løbet af filmen — fra lyserødlige nuancer (solopgang) til mørkeblålige nuancer (solnedgang), måske som udtryk for det symbolske farvel som opholdet på Ønskeøen nødvendigvis fører med sig...



Næste episode af TEGNEFILMPODCASTEN
Episode 43 af TEGNEFILMPODCASTEN kommer til at handle om en anden klassiker — nemlig Hayao Miyazakis Min Nabo Totoro (1988). Forhåbentligt vender Japan/anime/Miyazaki-eksperten Helen McCarthy tilbage til podcasten og gør os allesammen meget klogere — så altså, endnu en episode af TEGNEFILMPODCASTEN du ikke må misse!
       Hvis du har spørgsmål eller forslag til talking points om Totoro eller Miyazaki til Helen McCarthy, så skriv en hurtig email til TEGNEFILMPODCASTEN.
       Episode 43 er online og klar til download søndag d. 24. marts.
       På genhør!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar